×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان عنوان کرد:کاهش ۱۶ درصدی قطع اشجار جنگلی در گیلان/ افزایش درگیری با قاچاقچیان

به گزارش گیلان خواست از رشت؛سرهنگ محمد قربانی لرد گفت :با اشاره به اقدامات مثبت نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در مبارزه با قاچاق چوب آلات جنگلی، اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال ۳۰۱ فقره مربوط به کشفیات چوب آلات قاچاق چوب داشتیم که نشان دهنده کاهش ۳۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

وی از کاهش بیش از ۱۶ درصدی قطع اشجار خبر داد و تصریح کرد: کاهش قطع درختان کاهش کشف چوب آلات قاچاق را به دنبال داشته است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته نسبت به سال ماقبل شاهد افزایش قطع و کشف بودیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی گیلان، از دستگیری ۴۵۰ قاچاقچی مرد و توقیف ۲۱۰ دستگاه وسیله نقلیه اعم از کامیون، نیسان و سواری خبر داد و خاطرنشان کرد: همه کشفیات مربوط به هیرکانی نیست و درصد قابل توجهی از درختان قطع شده مربوط به جنگل های دست کاشت است؛ همچنین بخشی از کشفیات ما را حمل غیر مجاز تشکیل می دهد.

قربانی لرد، با اشاره به وجود پنج کارخانه بزرگ صنایع چوب در استان گیلان، یادآور شد: همه چوب آلات کشف شده مربوط به جنگل های طبیعی و دست کاشت گیلان نیست و برخی از محموله ها از استان های مجاور و حتی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اراک و اصفهان به گیلان حمل شده که در گلوگاه ایست بازرسی یگان حفاظت استان در چابکسر توفیق می شوند.

وی یکی از تاکیدات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در سال جاری را جلوگیری از تصرف اراضی ملی دانست و گفت: طی سه ماهه نخست امسال ۵۹۵ فقره عملیات جلوگیری از تصرف و رفع تصرف اراضی ملی ذیل تبصره(۱) ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع اجرایی شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، از جلوگیری و رفع تصرف ۱۵۸ هکتار از اراضی ملی استان طی مدت مذکور خبر داد و اضافه کرد: همچنین ۱۴.۵ هکتار از اراضی استان در قالب ۴۲ فقره خلع ید رفع تصرف شده است.

قربانی لرد، با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون پنج مورد درگیری نیروهای یگان حفاظت با قاچاقچیان و متصرفان و ۱۳ نفر مجروح داشتیم، عنوان کرد: این در حالی است که سال گذشته در مجموع ۱۳ نفر مجروح داشتیم که نشان دهنده برخورد جدی نیروهای یگان حفاظت با متعرضان به منابع طبیعی است.

وی با اشاره به اجرای طرح تشدید مقابله با قاچاق چوب آلات جنگلی در همه شهرستان ها، ادامه داد: به زودی یک پهباد جهت پایش مستمر عرصه های منابع طبیعی به استان گیلان تحویل داده می شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه قاچاقچیان چوب همواره جنگل های استان را تهدید می کنند، گفت: با توجه به افزایش ارزش چوب آلات جنگلی، همواره خطر قطع غیر مجاز درختان توسط افراد سوءجو و حتی ساکنین مجاور جنگل وجود دارد؛ همچنین کاهش بارندگی ها و افزایش دما و خشکسالی احتمال وقوع آتش سوزی را افزایش داده است.

وی از وقوع ۲۵ فقره آتش سوزی در سطح ۱۱ هکتار از عرصه های جنگلی استان طی سه ماهه نخست امسال خبر داد و اضافه کرد: در تعداد وقوع حریق تغییری نداشتیم، اما شاهد کاهش سطح هستیم.

قربانی لرد، از مردم و مسافران و گردشگران و طبیعت گردان خواست در صورت روشن کردن آتش در جنگل ها از اطفای کامل آن اطمینان حاصل کنند و متذکر شد: مردم در صورت مشاهده هرگونه حریق و تخریب و تصرف و قاچاق با شماره های شبانه روزی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ تماس بگیرند./ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.