×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آمریکای رو به افول/آمریکای رو به زوال

مهدی پاگیلان خواست- مهدی پارسا؛ وقتی دانشجویان انقلابی پیرو خط امام از دیوار سفارت ایالات متحده آمریکا در تهران بالا رفتند و کارکنان آن را که به عبارت بهتر می‌توان به جاسوس تعبیر کرد به گروگان گرفتند، به فرموده امام، انقلاب دوم را رقم زدند.

در آن روز ابرقدرت غربی دنیا برای دومین بار دستش از چنگ زدن به آرمان بلند این ملت کوتاه شد و به مانند انقلاب ۵۷ در رسیدن به اهداف شوم خود ناکام ماند.

آمریکایی‌ها همانند دیگر کشورهای جهان که از طریق سیاسی و نظامی اقدام به مداخله در آنها و به عبارتی استعمار آنها می‌پرداختند سعی در سیطره سیاسی بر حاکمیت نوپای جمهوری اسلامی داشتند، اما دانشجویان پیرو خط امام آنها را در رسیدن به این هدف شوم ناکام گذاشتند. آنچه که در ابتدای انقلاب رخ داد، ابهت پوشالی آمریکا را در سطح جهان شکست و نور امید را در دل ملت‌ها و دولت‌های آزاده و مستقل دنیا روشن کرد

«پیتر پاریس» نویسنده آمریکایی در مقاله‌ای که در مجله نشنال این ترست آمریکا چاپ کرد در نوشته‌ای اعتراف می‌کند که اکثر کارشناسان سیاست بین‌المللی بر این باورند که قدرت آمریکا در جهان رو به افول است. بر اساس گزارش اندیشکده آمریکایی یو اس سی برای دیپلماسی عمومی موسوم به سی پی دی آمریکا در رتبه چهارم قدرت نرم قرار گرفته است، در صورتی که در سال ۲۰۱۶ آمریکا در رتبه اول این جایگاه قرار داشت.

مقام معظم رهبری در دیداری که با دانش‌آموزان و دانشجویان داشتند فرمودند: در یک نگاه وسیع‌تر وضعیت آمریکا را وقتی که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که قدرت آمریکا و اقتدار و هیمنه آمریکا در دنیا رو به افول و رو به زوال است. آمریکای امروز از آمریکای ۴۰ سال قبل که انقلاب پیروز شد به مراتب ضعیف‌تر است.

این از آن رو قابل تعمق است که در تصمیم گیری های جهانی، چین، اروپا، روسیه، هند و حتی آفریقا و آمریکای لاتین نیز با تصمیمات یک جانبه آمریکا در راهبری جهان و سلطه و نفوذ بر و در کشورها و مناسبات جهانی بین‌المللی و منطقه‌ای مخالفت می‌کنند در صورتی که در ابتدای پیروزی انقلاب و پایان جنگ سرد تصمیم گیرنده نهایی در تحولات جهانی ایالات متحده آمریکا بود.

مدعی کنشگری اصلی و مهم در رویدادهای جهانی (ایالات متحده آمریکا) در طی ۵ سال اخیر در عراق، سوریه، لبنان، پاکستان و حتی افغانستان شکست خورده و سیاست‌هایش ثمری برای دولتمردان کاخ سفید نداشته است. آمریکایی‌ها با هزینه‌ای ۷ تریلیون دلاری در غرب آسیا امروز دارای ۱۵ تریلیون دلار بدهی و ۸۰۰ میلیارد دلار کسری بودجه هستند. این در حالی است که بوش پدر پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی هژمونی آمریکا و یک قرن آمریکایی را اعلام کرد که جهان با فرهنگ، نظم و ارزش‌های آمریکا زندگی می‌کند.

دوره جدید رهبری در ایالات متحده آمریکا نیز به زعم بسیاری از نخبگان سیاسی این کشور مقدمه فروپاشی آنها شده است، «هنری کسینجر» سیاستمدار مطرح آمریکایی در اظهارنظری اعلام کرد؛ فکر می‌کنم ترامپ یکی از شخصیت‌های تاریخی باشد که نشان دهنده پایان یک دوره است.

حتی خود ترامپ نیز در سند امنیت ملی ۲۰۱۷ به تحلیل قدرت آمریکا اعتراف می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت اتخاذ این استراتژی نشانه مشخص و بارزی از دوران افول و مقدمه فروپاشی آمریکاست. جالب اینکه تد گالن کار پنتر عضو اندیشکده کاتو برای اولین بار از واژه‌ای به نام افول موریانه‌ای نام می‌برد که نشانگر زوال تدریجی قدرت آمریکا است، وی مؤلفه مهم این زوال را نیز جنگ‌های متعدد ایالات متحده آمریکا و عقب افتادن از رقبایش نام می‌برد.

«فرید زکریا» از تحلیل‌گران رسانه‌ای این کشور نیز معتقد است که افول آمریکا مسئله‌ای است که به دست خود آمریکا رقم خورده است. تمام این وقایع و اتفاقات و اظهار نظرهای سیاستمداران و نخبگان سیاسی ایالات متحده آمریکا نشان دهنده افول آمریکا و رفتن در سراشیبی سقوط است.

به طور حتم صدای خرد شدن استخوان‌های لیبرالیسم به رهبری ایالات متحده آمریکا نیز همانند شوروی که به فرموده امام و بر اساس پیش‌بینی وی صدای شکسته شدن استخوان‌های کمونیسم را شنیده بود، هم اکنون به گوش می‌رسد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.