×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رئیس مرکز اورژانس ۱۱۵ گیلان:مصرف آب و شیر در مسمومیت با قرص برنج ممنوع است

به گزارش گیلان خواست از رشت؛پیمان اسدی گفت: اینکه مسمومیت ها یکی از علل شایع مراجعه به اورژانس است اظهار کرد: شایع ترین علت مسمومیت، مصرف بیش از اندازه داروهاست.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۹۰ درصد از مسمومیت ها در منازل رخ می دهد و می توان گفت ایمن سازی منازل از نظر بروز مسمومیت ها بسیار مهم است، گفت: مسمومیت ها به دو دسته عمدی و اتفاقی تقسیم می شوند که از این میزان مسمومیت عمدی بیشتر در بزرگسالان و اتفاقی در اطفال و سالمندان دیده می شود.

رئیس مرکز اورژانس ۱۱۵ گیلان با اشاره به راه های ورود سم به بدن افزود: ۷۵ درصد مسمومیت از راه خوراکی، ۶ درصد از راه استنشاقی بصورت جذب گاز، اسپری و بخارات از راه تنفس، ۳/۵ درصد تزریقی (داروهای مخدر و غیر مجاز، سوء مصرف آرامبخشها) و  ۳درصد از طریق جذب پوستی وارد بدن می شود.

اسدی شایع ترین مسمومیت ها را مسمومیت دارویی، سموم کشاورزی، مسمومیت با هیدروکربن ها (نفت و بنزین)، مسمومیت با مواد سوزاننده (اسید و قلیان)،  مسمومیت با مواد مخدر، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن عنوان و تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که هنگام استفاده از مواد شیمیایی و شوینده ها؛ پنجره ها را باز گذاشت تا هوا به خوبی جریان داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه داروها، محصولات شوینده و فراورده های آرایشی-بهداشتی را باید از کودکان دور کردف گفت: لازم است بر مصرف دارو در کودکان و سالمندان نظارت و همچنین از قراردادن ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار مواد غذایی خودداری کرد.

اسدی با بیان اینکه از نگهداری گل ها و گیاهان سمی (خرزهره-دیفن باخیا ) درمنزل خودداری شود، گفت: بلع باطری کوچک در کودکان بسیار خطرناک و کشنده است.

رئیس مرکز اورژانس ۱۱۵ گیلان تاکید کرد: از مخلوط کردن مواد شیمیایی (جوهرنمک و جرم گیر) با فراورده های سفیدکننده باید خودداری کرد.

وی ضمن توصیه به شهروندان در برابر هرگونه مسمومیت یادآور شد: بهترین اقدام در مسمومیت ها تماس با اورژانس ۱۱۵ و یا انتقال به مرکز درمانی است و همچنین اگر فردی کاهش سطح هوشیاری دارد، از راه خوراکی چیزی به او داده نشود.

اسدی با بیان اینکه در مسمومیت های پوستی باید پوست بیمار را با آب فراوان و با فشار شست و شو و همچنین چشم ها را نیز با سرم نرمال سالین و در صورت عدم دسترسی به آن با آب تمیز و فراوان شستشو داد، خاطرنشان کرد: در صورت وقوع مسمومیت گوارشی یکی از راه های موثر تحریک به استفراغ جهت تخلیه سم است. برای این کار بهتر است به بیمار آب ولرم داد.

وی با بیان اینکه در مسمومیت با قرص برنج (فسفید آلومینیوم) مصرف آب و یا شیر ممنوع است  زیرا باعث جذب بیشتر سم می شود گفت: چنانچه مسمومیت در اثر استنشاق گازهای سمی است در و پنجره ها را باز و ماسک زده شود و با استفاده از یک دستمال خیس جلوی دهان وبینی را باید گرفت و فرد را از محیط خارج کرد./ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.