×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جهاد با نفس رذایل اخلاقی انسان را از بین می‌برد

به گزارش گیلان خواست از رشت ؛آیت‌الله رضا رمضانی گیلانی در ویژه‌برنامه معنوی شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان با اشاره به اینکه ماه رمضان فرصتی برای ساختن روح و روان انسان‌ها است، اظهار کرد: اگر از این ماه مبارک خوب استفاده شود، در تلطیف روح انسان تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه از خداوند متعال درخواست داریم که ما را به رحمت بی‌پایانش بپوشاند، افزود: انسان باید توفیق عصمت و پاکی را از خدای متعال درخواست کند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اشاره به اینکه در تعابیر مختلف به تاریکی‌های تهمت اشاره‌شده، بیان کرد: تهمت و دیگر رذیلت‌های اخلاقی، دل و وجود انسان را تاریک و نورانیت فطرت انسان را لکه‌دار می‌کند و رذیلت‌ها سبب عدم فهم و آگاهی انسان نسبت به معارف الهی می‌شود.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه انسان‌های مؤمن نسبت به فضیلت‌ها حریص هستند، افزود: عفت، شجاعت، حکمت، امانت‌داری، صداقت و راست‌گویی جزو فضائل بوده و باید این موارد را در خود محقق کنیم و مؤمنان نسبت به رذیلت‌هایی ازجمله دروغ، خیانت، بدزبانی و  غیره تنفر دارند و باید تلاش شود این موارد در وجود انسان، ملکه نشود.

رمضانی با تأکید بر اینکه جامعه‌‌ای که به رذیلت‌ها روی بیاورد، رشد نمی‌کند، بیان کرد: وقتی فضیلت‌هایی شامل امانت‌داری، مسؤولیت‌پذیری و خدمتگزاری در جامعه‌ای وجود داشته باشد، آن جامعه قطعاً رشد می‌کند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با بیان اینکه انسان باید فضیلت‌ها را در رفتار خود نشان دهد، تصریح کرد: گاهی افراد فقط به لفظ و زبان مسلمان هستند درحالی‌که باید حقیقت اسلام را در زندگی پیاده کنیم، رفتار و کردار مسلمانی در افراد، سبب گرایش عموم مردم به اسلام می‌شود و از طرفی جامعه به لحاظ روحی و روانی رشد کرده و به‌سوی کمال، ترقی و تعالی حرکت می‌کند.

به گفته وی، از سوی دیگر، کسانی که تنها اسم اسلامی داشته و خود را مسلمان می‌دانند ولی رفتار مسلمانی از آن‌ها بروز نمی‌کند، سبب دوری دیگران به اسلام شده و آثار نامطلوب اجتماعی را به دنبال دارد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تهمت، مثل دیگر رذیلت‌ها، نورانیت قلب و فطرت را از بین می‌برد، افزود: رذیلت‌ها، فطرت آدمی را منکوب کرده و سبب جلوگیری از رشد معنوی انسان می‌شود.

وی به سرنوشت کسانی که مردان و زنان مؤمن را بدون آنکه گناهی کرده باشند، آزرده‌خاطر می‌کنند اشاره کرد و گفت: بر اساس آیات قرآن کریم، این اقدام، بهتان و گناه آشکاری است که ایجاد می‌شود و عامل آن باید سنگینی آن را بر دوش کشیده و در درگاه الهی پاسخگو باشد.

رمضانی با بیان اینکه روایات متعددی در رابطه با تهمت ذکرشده، افزود: هر کس، خودش خطایی را مرتکب شود و بی‌گناهی را به آن خطا متهم کند، بار بهتان و گناه آشکاری را بر دوش کشیده است.

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با تأکید بر اینکه در روایت آمده، گناه بهتان زدن به آدم بی‌گناه، بزرگ‌تر از آسمان است، افزود: باید تلاش کنیم که این نوع رذیلت‌های اخلاقی را از خود دور کنیم و کسانی که نماز می‌خوانند ولی از سوی دیگر بهتان و تهمت می‌زنند، ثوابی از عبادت خود نمی‌برند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان‌های خودشیفته که کار خیر خود را هر جا بیان می‌کنند، ثوابی نمی‌برند، گفت: ما باید رفتار خود را در مسائل فردی و اجتماعی اصلاح کنیم و اسلام را با رفتار خود معرفی کنیم، ما باید سیره علمی و عملی پیامبر اکرم (ص) را شناخته و رفتارمان را با آیات و روایات و سیره ائمه معصومین (ع) منطبق کنیم.

رمضانی با اشاره به مفهوم ریاضت شرعی بیان کرد: ریاضت شرعی این است که انسان حرف خلاف واقع نزند، غیبت نکند، بهتان نزند و در مسیر زشتی‌ها قرار نگیرد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با بیان اینکه انسان در لحظه خلقت هیچ‌کدام از رذایل اخلاقی را نداشته است، افزود: جهاد با نفس می‌تواند رذایل اخلاقی را از بین ببرد، اراده و قدرتی که خداوند به انسان داده، امکان از بین بردن رذیلت‌های اخلاقی را به انسان می‌دهد./فارس

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.