×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راهنمای سواد فضای مجازی مطرح کرد:«سایبربولینگ» پدیده ناپسند امروزی/آزارهای اینترنتی مهمترین عامل تهدید کننده کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

به گزارش گیلان خواست از رشت،معصومه پاداش ستوده عصر امروز در جمع متربیان سواد فضای مجازی در رشت با اشاره به اهمیت ارتقا سواد رسانه در عصر حاضر اظهار کرد: در حال حاضر جوامع بشری با دومین انقلاب صنعتی یعنی انقلاب اطلاعات، روبرو هستند.

وی بابیان اینکه این انقلاب، که ماشین را جایگزین فکر بشر می کند، در مقایسه با انقلاب صنعتی و ماشینی قرن نوزدهم که ماشین را جایگزین کار یدی کرد، قابلیت تغییر و تحول بیشتری دارد، افزود: در طول تاریخ همیشه افراد بیماری که دیگران را به بهانه های مختلف مورد آزار و اذیت قرار می دادند وجود داشتند، اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی شما حتی تک و تنها و در منزل شخصی خود هم ممکن است هدف این گونه حملات قرار بگیرید!

این فعال رسانه ای در گیلان، با معرفی پدیده ناپسند سایبر بولینگ یعنی اقدام به رفتارهای آزاردهنده، توهین آمیز، خشونت بار، ارعاب، تهدید، تحقیر و تمسخر افراد با استفاده از وسائل الکترونیکی ارتباط جمعی مانند اینترنت و موبایل، به صورت ارسال پست، پیام، عکس و غیره تصریح کرد: سایبربولینگ عملی بسیار متداول بوده و ۷ روز هفته و  24 ساعت شبانه روز در حال وقوع است.

سایبر بولر(مردم آزار اینترنتی) نباشیم

پاداش ستوده با بیان اینکه آزار و اذیت دیگران به هر صورت و در هر جایی عملی ناپسند و دور از شأن انسانهاست ادامه داد: ما با ارتقا سواد رسانه و فضای مجازی و رشد و گسترش دانش بهره وری درست از اینترنت و فضای مجازی به افراد آموزش می دهیم که سعی کنند هیچ وقت یک سایبر بولر نباشند.

سرپرست خبرگزاری موج در گیلان، با اشاره به مهمترین خطراتی که کودکان و نوجوانان را در فضای مجازی تهدید می‌کنند ادامه داد: سایبربولینگ یا آزار و اذیت‌های اینترنتی که توسط گروه‌های همسال در بستر شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، پیامک و یا روش‌های دیگر اتفاق می‌افتد؛ حدود ۴۰ درصد کودکان و نوجوانانی ما را که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند با این تهدید مواجه کرده است.

مواجهه ناخواسته کودکان با محتوای مستهجن در فضای مجازی

پاداش ستوده گفت: با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در حوزه کودک آزاری در کشور رخ داده و بیشتر توجهات به این سمت و سو کشیده شده است، متاسفانه بسیاری از والدین هنوز فکر می کنند که کودک آزاری فقط ممکن است که در فضای واقعی برای فرزندانشان اتفاق بیفتد و از توجه به حضور فرزندان خود در فضای مجازی غافل هستند.

وی با تاکید براینکه والدین فرزندان خود را در فضای مجازی تنها رها نکنند، تصریح کرد: مواجهه ناخواسته کودکان با محتوای مستهجن به دلیل وجود حجم زیادی از این نوع محتوا در وب بسیار شایع است و این گونه مطالب به دلیل بازدید زیادی که دارند در موتورهای جست و جو نیز پیشنهاد می‌شود و چه بسا ممکن است که کودک بدون آشنایی قبلی و انگیزه از طریق موتور جست و جو به جست و جوی این سایت ها تشویق شود.

به گفته این راهنمای سواد رسانه و فضای مجازی، نقض حریم خصوصی کودک و دریافت تصاویر خصوصی از آنها در شبکه‌های اجتماعی به دلیل عدم درک صحیح آنها از عواقب این کار و اعتماد بی‌جا و فریب خوردن نیز ممکن است اتفاق بیافتد.

سرقت اطلاعات از کودکان ساده ترین کار برای سایبربولرها

پاداش ستوده، سرقت اطلاعات از کودکان توسط سایبر بولرها را کار ساده‌ای خواند و گفت: چرا که می‌توان آنها را فریب داد و اطلاعات مهمی اعم از اطلاعات خانوادگی و اطلاعات خصوصی را از آنها دریافت نمود.

وی با تاکید برارتقای آگاهی والدین در زمینه رشد سواد فضای مجازی افزود: مواجهه با بزرگسالانی که خود را کودک معرفی می‌کنند نیز یکی دیگر از تهدیداتی است که ممکن است کودکان با آن مواجه شوند و در این ارتباط تهدیدات بالا اتفاق بیافتد.

مربی سواد رسانه و فضای مجازی، امنیت اجتماعی را یکی از ابعاد اصلی امنیت برای برقراری نظم و امنیت در کشور خواند و گفت:  امنیت در دهه های اخیر از جایگاه برجسته ای برخوردار شده است که این اهمیت یابی تا حد زیادی ناشی از توسعه رسانه ها، فناوری های اطلاعاتی، ارتباطی و … می باشد که زمینه حضور و نقش آفرینی برای بازیگران زیادی را در سطح جامعه برای تحت تاثیر قرار دادن امنیت اجتماعی فراهم آورده اند.

پاداش ستوده ادامه داد: در این بین شکل گیری فضای سایبر و توسعه آن با توجه به ظرفیت های بالا نقش منحصر به فردی دارد زیرا ظرفیت های این فضا سبب دگرگونی در بعد زمانی، مکانی و بازیگران در تحت تاثیر قرار دادن امنیت اجتماعی شده است که در اینجا جنبه های منفی آن مدنظر می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.